Valvet - 30 år som premiummäklare i nordvästra Skåne
Det här är historien om en liten mäklarfirma som startar i de sämsta av tider. Om hur modet att välja en helt egen väg kan leda till att bli ett av landets mest framgångsrika bolag. Och om hur en nestor i fastighetsbranschen satsar på något så ovanligt som en kvinnlig vd utan tidigare brancherfarenhet.
Det var en gråmulen skånsk decemberdag 1991. Blåsten skar genom ben och märg på de härdade helsingborgarna. Men i en liten lokal på Fågelsångsgatan rådde feststämning. Med tårta och bubbel firades att Valvet Fastigheter Handelsbolag hade startat. Och möjligheterna tyddes oändliga, framtiden ljusare än ljus.
Visserligen var fastighetsmarknaden drabbad av en närmast katastrofal ekonomisk kris. Och förvisso gav den första fastighetsannonsen ynka fyra samtal. Och förvisso skulle boräntorna snart gå upp med 500 procent. Men tillförsikten hos bolagets grundare Gert Persson gick inte att kväsa:
– Jag trivs bra i dåliga tider. Något måste man ju göra för att sysselsätta sig. Och utvecklingen kan ju bara gå åt ett håll, säger han och ler lugnt. I dag har han 30 års resa med Valvet att luta sig tillbaka på, och han har upplevt med- och motgång. Fast mest medgång. – Jag har lärt mig att kriser kommer och går, men att det löser sig, fortsätter han.
”Det gick fort uppåt, att marknaden var kaotisk bidrog faktiskt”
Resan började ändock i en skakig omvärld. Marknaden och bankerna var översvämmade av fastigheter som hamnat i obestånd och var inlösta i pant. Först satsade Valvet på att ta hand om alla dessa fastigheter, men ganska snart valde bankerna att själva göra det. Valvet inriktade sig i stället på förvaltning.
Men samtidigt växte ett av verksamhetens andra ben, drivet av delägaren Peter Jörgensen, sig allt starkare: Fastighetsmäkleri för villor och bostadsrätter. Snart visade det sig att det här fanns ett segment där Gert och Peter trodde sig kunna bli absolut bäst i branschen: nischen exklusiva och kustnära bostäder för medvetna köpare i nordvästskåne.
– Det fanns egentligen ingen tvekan. Vi såg att vi kunde bli en unik aktör på marknaden, berättar Gert.
Samtidigt som världens börser fortsatte svänga i en evig kräftgång, stakade alltså Valvet ut en egen väg: Att välja objekt med omsorg och vårda relationerna med kunder och säljare. Att bygga en värdefull kunddatabas. Och allteftersom att affärerna utvecklades, visade det sig snart att alla dessa nöjda kunder gav nya, spännande uppdrag och möjligheter. Utvecklingen gick i rasande fart.
– Det gick fort uppåt, att marknaden var kaotisk bidrog faktiskt, eftersom vi stod så stadigt i stormen. Vi hade en tydlig väg framåt. Men vi hade också bra kontakter, säger Gert.
”Det är som att man har en familj därhemma och en på jobbet”
Pia Garnow blev anställd 1995 för att sköta förvaltning, ekonomi och även administrationen.
– Det var helt andra tider. På söndagarna hade vi annonser i Helsingborgs Dagblad och det innebar att på söndagar ringde spekulanterna. Så alla mäklarna fick sitta inne på kontoret då och svara i telefon, berättar Pia.
– Och det blev bara en bild på varje objekt i tidningen. Vi fick hjälpas åt att åka ut och fota objekten och faxa in texterna till HD:s redaktion. Alla fick hjälpas åt, så är det ju i ett litet företag, fortsätter hon.
Och den andan finns kvar än i dag. Pias kollega Susann Rudberg anställdes några år efter Pia – då var det hennes tur att sköta receptionen, kontoret och administrationen:
– Ingen är rädd för att hugga i här, vi hjälps åt allihop, säger Susann. Gert nickar och inflikar:
– Som litet bolag har vi kunnat odla våra interna relationer och vara kreativa tillsammans. Vi har haft jäkligt roligt genom åren och turen att ha väldigt liten personalomsättning. Det gör att vi står varandra otroligt nära.
– Precis. Vi har sett varandras barn växa upp, säger Pia. Det är som att man har en familj därhemma och en på jobbet.
– Ja… jag hade aldrig klarat mig utan dig, Pia, säger Gert och skrattar till.
– Jag vet, säger hon och ler. Som när du glömde hunden under skrivbordet och jag fick åka hem med den till dig!
Efter 90-talets kriser infinner sig en stark tillväxt på marknaden. Något som ger Valvet än mer vind i seglen. 2011 öppnar Valvet ett kontor i Ängelholm och redan efter tre år är firman den femte största mäklaren på Bjärehalvön. Valvets filosofi är att tilldela varje mäklare ett specifikt, geografiskt område som de kan utan och innan. Varje mäklare vet vem som bor var i sitt område, vem som är intresserad av objekt där och vem som funderar på att sälja. Var nya skolor ska byggas, var vårdcentralen finns och om närlivsbutiken ska expandera eller flytta.
– Det gör också att våra mäklare inte konkurrerar med varandra. Ringer det någon som vill sälja ett objekt för, säg 15 miljoner, hänvisar vi till den mäklare som är ansvarig för det området. På så vis uppstår inte situationen där mäklarna ”stjäl” objekt från varandra och skapar dålig stämning. Här hjälps vi åt tillsammans, säger Gert.
Valvet växte och blev allt större. Samtidigt förändrades omvärlden. I 2010-talets mitt insåg Gert att Valvet hade fått nya behov.
– Vi behövde struktur, en organisation som gjorde det möjligt att fortsätta växa. Och den nya digitala tekniken krävde ett nytt anslag.
Gert börjar leta efter en ny vd. Han får tips om Lotta Edenhammar
Lotta är civilekonom i grunden och kommer från IT-sektorn där hon drivit egen verksamhet i några år.
Att bli vd inom fastighetsbranschen hade hon aldrig funderat på.
Men, jag träffade Gert och insåg att det var en jättespännande bransch. Och att jag gillar hur Valvet arbetar med kvalitet och långsiktighet. Gert var också tydlig med att de ville ha en vd som inspirerar och motiverar. Och som kan utveckla kommunikationen i både digital och tryckt form
Så Lotta blev ny vd i fastighetsbranschen, en bransch dominerad av män.
– I min roll är det få som är kvinnor. Men jag tycker inte könet spelar någon större roll. Det är däremot smart att ha en vd som inte är mäklare, säger Lotta.
”Vi ska vara bäst i klassen, inte störst”
I rask takt kom de strukturella förändringar som Valvet så väl behövde. En marknadsavdelning inrättades och en marknadschef med erfarenhet ifrån Sveriges största reklambyråer anställdes.
Susann la om fokus från administration till grafisk produktion och fick möjlighet att utvecklas till Valvets inhouse AD/Originalare. I dag har det kreativa teamet på Valvet också en egen fotograf och en egen stylist.
Pia, som sysslat med fastighetsförvaltning och som mäklarassistent, fick möjligheten att jobba enbart med ekonomi.
– Vi behövde nya ögon. Det fick vi genom Lotta, säger Susann.
– Vi ska ge kunderna starka erbjudanden och mervärden inom styling och inredning och tips före försäljning. Hos oss ska de få premiumservice inom alla områden, säger Lotta.
Expansionen fortsätter. Men på Valvets eget sätt.
– Först när vi hittat rätt människor, expanderar vi till nya marknader. Det är en ständigt pågående process. Och vi är väldigt tydliga med vad vi gör. Vi ska vara bäst i klassen, inte störst.
Vi ska växa 5–7 procent per år. Just i år dock, slår vi det med råge, som en effekt av pandemin, säger Lotta.
Men med ett allt tydligare och omtalat varumärke inom premiumsegmentet för bostäder, blev den kommersiella delen mindre tydlig, ansåg Lotta och Gert.
Lösningen på detta blev att Valvet startade House of Business (HOB), som fokuserar på att bedriva kommersiell förmedling i nordvästra Skåne av industrifastigheter, bostadsfastigheter, kontorsfastigheter, kommersiella fastigheter och även uthyrning av kommersiella fastigheter.
Precis som Valvet, är HOB en stark lokal aktör som bevakar marknaden åt både köpare och säljare.
– Att starta House of Business var helt rätt att göra. Det innebar att vi kunde marknadsföra de två delarna på helt olika sätt, säger Gert.
Tre år efter att Lotta tillträdde som vd kom Valvet HoB in på listan över de 20 största rådgivarna i landet gällande affärer över 40 miljoner kronor.
– Det är ju egentligen helt otroligt. Vi verkar ju på en så begränsad yta, i en triangel från Halmstad till Landskrona och bort mot Kristianstad. Många av våra konkurrenter är stora aktörer i hela landet, konstaterar Lotta och Gert.
Det är inte utan stolthet som Gert, Pia, Susann och Lotta tittar tillbaka på den resa Valvet gjort.
– Det här hade jag aldrig trott i början av 1990-talet. Att det skulle gå, trodde jag. Men inte att vi skulle sitta här som en så stark aktör med så många anställda, säger Gert.